الرئيسية / مقالات وأبحاث أثرية / THE MODIFICATION OF CONSOLIDANTS TO OVERCOME THE SHALE SWELLING IN SAQQARA TOMBS, EGYPT

THE MODIFICATION OF CONSOLIDANTS TO OVERCOME THE SHALE SWELLING IN SAQQARA TOMBS, EGYPT

THE MODIFICATION OF CONSOLIDANTS TO OVERCOME THE SHALE SWELLING IN SAQQARA TOMBS, EGYPT

 

 

Abdel Fattah E. El-BANNA

Associate Professor, Department of Conservation, Faculty of Archaeology, Cairo University, Egypt

 

 

Abstract

 

The loss of the surfaces of building materials are largely attributable to processes which involve either the dissolution or replacement of the binding cement or the disruption of intergranular bonds by increased internal tensile stresses. In several cases the treatment of natural stones with traditional consolidating materials do not prevent the shale swelling phenomenon due to changes in humidity, so that the stone is still affected by stress-strain processes. Changes of volume can take place in the stone under specific conditions i.e. increasing in volume due to presence of expandable clay minerals. The most problematic cases are those which exhibit buckling, in some places, cracked and nearly destroyed were the walls covered and painted with hieroglyphic texts and pictures. In such condition it is hopeless to overcome these problemsby using the traditional synthetic resins.

 

The aim of the present work is to study an innovated treatment to diminish the swelling action and its destructive impact on the monument structures followed by an evaluation of their characteristic as concerns of laboratory testing.

To generate such study the expansive rock specimens, collected from theSerapeum tomb at Saqqara site, were treated with silicon-organic hydrophobing and a combined treatment with water-repelling polysiloxanes and Al-13 pillaring agents, and then subjected to experiments. The analytical results and geotechnical data stated that the silicon-organic hydrophobing does not fully prevent the swelling expansions while, the combined treatment with water-repelling polysiloxanes and pillaring agents shows a good results.

 

Key words

( Swelling, Al-13 pillaring agents, Expansive rock, saqqaraa)

ملخص عربي:

يعزى فقدان أسطح مواد البناء لحد كبير إلى عمليات الإذابة أو الإحلال التي تتم للمواد الرابطة الداخلية أو نتيجة للتمزق الذي يحدث لروابط ما بين الحبيبات بواسطة زيادة اجهادات الشد الداخلية. في عدة حالات علاج الأحجار الطبيعية باستخدام مواد التقوية التقليدية لا تمنع ظاهرة انتفاش الطفلة نتيجة لتغيرات الرطوبة، لذلك فإن الحجر لا يزال يتأثر بعمليات الانفعال-الإجهاد.التغييرات في الحجم يمكن أن تجري في ظل ظروف نوعية، مثلا  الزيادة في الحجم نتيجة لوجود معادن الطين القابلة للانتفاش .أكثر الحالات تفاقما هي تلك التي تظهر تكريش، وفي بعض الأماكن، يصل الحال إلى تصدع و تدمير للحوائط المغطاة بطبقات لونية و نصوص هيروغليفية. تعتبر هذه الحالات من الحالات الميؤىس في علاجها أو التغلب على مشاكلها عن طريق استخدام الراتنجات التقليدية الصناعية.

الهدف من هذا العمل هو دراسة مادة مبتكرة للحد من فعل الانتفاش و تأثيره المدمر على المنشآت الأثرية، يلي تقييم لسمات هذه المادة طبقا لما أظهرته الاختبارات المعملية.

لإجراء هذه الدراسة تم تجميع عينات الصخور القابلة للانتفاش من مقبرة السيرابيوم بمنطقة سقارة ، هذه العينات خضعت لمعالجات مختلفة من طائفة السيليكونات العضوية و السلكسنات متعددة الجزئيات و معالجات اتحد فيها مجموعات السلكسونات المنفرة للماء و الألومنيوم-13 كعوامل داعمة، وبعد ذلك تعرض للتجارب. النتائج التحليليه والجيوتقنيه وذكرت البيانات ان السليكون العضويه hydrophobingلا تمنع تماما التوسعات في حين ان الورم ، مع الجمع بين العلاج بالمياه صد polysiloxanesوكلاء pillaringتظهر نتائج جيدة.

 

The interest, who wish to see a full paper can request it

 

عن الدكتور عبد الفتاح البنا

شاهد أيضاً

GEOTECHNICAL HAZARDS OF ROCK-MASS WALLS IN KOM ELSHUQAFA CATACOMB, ALEXANDRIA, Egypt

Abdel-Fattah El-BANNA Associate Professor, Dept. of conservation, Faculty of Archaeology, Cairo University ABSTRACT Catacombs in …

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *